Kirjoittaja Anne » 11:24, 18.04.2007
Foorumilla on joskus ennenkin jotain keskustelua ollut hyppyhäntäisistä, muistelisin. Joten kokeile löytyykö haulla jotain.
Tässä kuitenkin lyhyesti omia käsityksiäni. Eli hyppyhäntäiset ovat pääsääntöisesti melko harmittomia otuksia ja vähäisissä määrissä niiden esiintyminen on ihan normaalia. Niistä voi olla kuitenkin haittaa pienille taimille, koska voivat kyllä hieman napostella myös juuria yms.
Jos hyppyhäntäisiä esiintyy suurissa määrin, niin se viittaa tavallisilla huonekasveilla yleensä liikakasteluun. Hyppyhäntäiset eivät viihdy, kun multa saa kuivahtaa kastelujen välillä.
Jos tulee tarpeen torjua hyppyhäntäisiä, niin jossain olen nähnyt suositeltavan purkin upottamista veteen niin että hyppyhäntäiset nousevat pinnalle ja ne voi huuhdella pois. Omasta mielestäni tämä ei ole kuitenkin hyvä konsti, sillä upottamisen jälkeen multa on litimärkä ja poishuuhtoutumattomilla hyppyhäntäisillä on silloin todella mukavat olot. Itse suosittelisin, että kastelua hieman harvennetaan niin että pintamulta kuivahtaa kunnolla. Hyppyhäntäiset ovat hyönteisiä, joten raid ja vastaavat sumutettavat myrkyt tepsivät niihin. En kuitenkaan lähtisi itse sumuttelemaan noita myrkkyjä hyppyhäntäisten takia, elleivät ne selkeästi olisi aiheuttaneet jo vaurioita ja on kiire saada hyppyhäntäisiä vähemmäksi. Taimien kohdalla hyvä konsti on ennakoida ongelma ja yksinkertaisesti suojata kelmulla viljelmä kelmulla, jolloin hyppyhäntäiset eivät pääse kylvökseen ja ilma on mukavan kosteaa taimille.