Kokemuksia hyppyhäntäisistä?

Kasvitautien ja -tuholaisten tunnistaminen ja torjunta

Valvojat: Jokke, Miinunen, sera1

Kokemuksia hyppyhäntäisistä?

ViestiKirjoittaja tulikukka » 22:56, 17.04.2007

Hei!

Murattiini on näköjään ilmestynyt mokomia elukoita, ja hyppyhäntäisiksi niitä kovasti väittäisin. Ainakin pomppasivat parin sentin matkan, kun niitä sormella hätistelin. :?

Kuinkas noista pääsee eroon? Onko niistä kovasti haittaa? Leviävätkö helposti puskasta puskaan, vai pitääkö muratti pitää karanteenissa? Vai jopa viskata koko rehu käpeikköön? :shock:
tulikukka
duunailee dendrobiumia
duunailee dendrobiumia

ViestiKirjoittaja Jonne » 07:04, 18.04.2007

Jonne
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja Anne » 11:24, 18.04.2007

Foorumilla on joskus ennenkin jotain keskustelua ollut hyppyhäntäisistä, muistelisin. Joten kokeile löytyykö haulla jotain.

Tässä kuitenkin lyhyesti omia käsityksiäni. Eli hyppyhäntäiset ovat pääsääntöisesti melko harmittomia otuksia ja vähäisissä määrissä niiden esiintyminen on ihan normaalia. Niistä voi olla kuitenkin haittaa pienille taimille, koska voivat kyllä hieman napostella myös juuria yms.

Jos hyppyhäntäisiä esiintyy suurissa määrin, niin se viittaa tavallisilla huonekasveilla yleensä liikakasteluun. Hyppyhäntäiset eivät viihdy, kun multa saa kuivahtaa kastelujen välillä.

Jos tulee tarpeen torjua hyppyhäntäisiä, niin jossain olen nähnyt suositeltavan purkin upottamista veteen niin että hyppyhäntäiset nousevat pinnalle ja ne voi huuhdella pois. Omasta mielestäni tämä ei ole kuitenkin hyvä konsti, sillä upottamisen jälkeen multa on litimärkä ja poishuuhtoutumattomilla hyppyhäntäisillä on silloin todella mukavat olot. Itse suosittelisin, että kastelua hieman harvennetaan niin että pintamulta kuivahtaa kunnolla. Hyppyhäntäiset ovat hyönteisiä, joten raid ja vastaavat sumutettavat myrkyt tepsivät niihin. En kuitenkaan lähtisi itse sumuttelemaan noita myrkkyjä hyppyhäntäisten takia, elleivät ne selkeästi olisi aiheuttaneet jo vaurioita ja on kiire saada hyppyhäntäisiä vähemmäksi. Taimien kohdalla hyvä konsti on ennakoida ongelma ja yksinkertaisesti suojata kelmulla viljelmä kelmulla, jolloin hyppyhäntäiset eivät pääse kylvökseen ja ilma on mukavan kosteaa taimille.
Anne
ylläpito
ylläpito

Re: Kokemuksia hyppyhäntäisistä?

ViestiKirjoittaja Flow » 14:17, 06.12.2009

Entä mitä tehdä silloin, kun kasvi ei kestä sitä mullan kuivahtamista? Auttaako mullan vaihto?
Flow
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja Sussu » 08:14, 08.12.2009

Joo mullakin oli/on hyppyhäntäiset ongelmana eli toinenkin keskustelu aiheesta löytyy. :) Mulla hyppyhäntäisiä on edelleen yhdessä kasvissa, jota epäilen joksikin muoriksi ja upotin sen veteen puoleksi tunniksi ja pyyhin ruukun reunat ym. Tämän jälkeen kasvi kuitenkin otti nokkiinsa ja nyt se näyttää siltä, että bioastia odottaa. Kärsikö sitten vedestä.. :/ Mutta hyppyhäntäisten ei pitäisi olla vaarallisia kasville. :P
Sussu
chillailee citrusten seurassa
chillailee citrusten seurassa

ViestiKirjoittaja maaris » 00:25, 02.03.2010

Kirjoitin ketjuun Pieniä valkoisia toukkia rönsyliljani ötökkäinvaasiosta. Luulen, että ötökät ovat todella pikkuruisia hyppyhäntäisiä. Hassua, että olin unohtanut koko tuholaisen nimen, vaikka olen lukenutkin siitä useaan otteeseen.

Kuten jo totesinkin, rönsyliljani kohdalla ei ole kyse liian ahkerasta kastelusta. Syy on pikemminkin liian tiiviiksi pakkautunut multa, sillä önsylilja on kasvattanut mielettömän mähkyläjuuriston. Eli kevätistutuksella tästä selviää. :)
maaris
duunailee dendrobiumia
duunailee dendrobiumia

Paluu Taudit ja tuholaiset