Jukkapalmu

keskustelua kaktuksista ja mehikasveista (Cactaceae, Euphorbiaceae, Crassulaceae, jne.)

Valvojat: Jokke, Miinunen, sera1

Re: Jukkapalmu

ViestiKirjoittaja Saara.K. » 17:12, 17.11.2009

Haa, löysimpäs viestini, se olikin siirretty muualta, Kiitos taas Jokke :mrgreen: Olen siis aivan alkaja, kuten täällä foorumillakin, joten olkaahan kärsivällisiä kanssani :wink:

Olen nähnyt paljon Jukkia ja niiden om. kanssa jutelleena en ole kuullut vastaavaa :| Liian vähän valoa, ikkunalla, vai pitääkö sillä olla lisävaloa saatavilla talvisaikaan? Hentoja nuo lehdet ei kyllä ole, ihan pikkuisesta saakka tosi jämäköitä, vain vaalea väri kummastuttaa.

Minun Traakillani taasen lehdet ovat nassikasta asti tummanvihreitä 8)
Saara.K.
duunailee dendrobiumia
duunailee dendrobiumia

ViestiKirjoittaja The_Akzu » 19:30, 17.11.2009

Vaikuttaa ihan hyvin viihtyvän tuo jukkapalmun pistokas tuossa energian säästölampun läheisyydessä. Tosin se saa vasta kunnolla valoa illemmalla siinä 15:30 jälkeen kun tulen kotia opiskelemasta. Olen antanut pistokkaale nyt sen teelusikallisen vettä kun pistokas sai tarpeeksi vettä tuossa juurrutuksessa :D
The_Akzu
chillailee citrusten seurassa
chillailee citrusten seurassa

ViestiKirjoittaja Nakki » 20:50, 10.02.2010

Mites kun jukkapalmun lehden kellastuvat keskeltä? Keskelle tulee kellastunut rantu joka leviää reunoihin ja kellastuttaa koko lehden.. Nyt on kolme alimpaa lehteä kuivahtamassa, alkoi sen jälkeen kun revin aiemmat kuivuneet lehdet pois, voisiko johtua jotenkin siitä? Vai sitten liikakastelua, olen kyllä kastellut samallailla kuin ennenkin eikä sillon lehdet ole kuihtuneet noin nopeaa.
Nakki
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja Weirdo » 23:45, 10.02.2010

Valon vähyys? En oikein muutakaan selitystä keksi, kun ei sen pitäisi ravinteita tähän aikaan vuodesta juuri kaivata. O.o
Weirdo
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja toivotar » 13:15, 11.02.2010

Itselläni,talvi verotti jukkapalmun:( Ostin sitten uuden ja se on pärjänny hyvin,ei minkäänlaisia ongelmia oo sen kans ollu,tekee uusia lehtiä:)Itse kastelen tuota kun sen multa on kuivahtanut ja lannoitan kun vedessä on lannoitusainetta ja merilevää:)helppohoitoinen on,sumuttelen välillä,mutta tuota ei tarvitse läheskään nii paljoa sumuttaa ku edellistä,johtuneeko eripaikasta.

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/kukkiajakissojayms009.jpg

Moderoitu: suuri kuva muutettu linkiksi
toivotar
kärkkyy käpypalmua
kärkkyy käpypalmua

ViestiKirjoittaja Nakki » 20:03, 11.02.2010

Valon vähyys... hmm.. Talven se kyllä pärjäs oikein hyvin, ja nythän on valo vaan lisääntynyt :D Pitää vielä seurata tilannetta, jos se kuivahtaminen jäis vain noihin muutamiin lehtiin :) En vaa tiiä nyt uskaltaako sitä sitten kastella jos suuttuu vielä lisää. Näyttää kyllä vähän nuutuneelta nyt, viime kastelusta on aikaa.
Nakki
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja jennik » 00:51, 12.02.2010

Hei,

Olen aivan aloittelija huonekasveissa ja ensimmäinen varsinainen ongelmani koskee jukkapalmuani (ilmeisesti isojukka kyseessä).

Ostin jukkani syksyllä Stockmannin hulluilta päiviltä ja nyt talvella se alkoi kärsiä valonpuutteesta. Nostin sen yöpöydälleni etelä- ja länsi-ikkunoiden ääreen tuossa tammikuun alussa ja kaikki vaaleanvihreät lehdet ovat jo tummeneet normaalin värisiksi. Tänään sitten irroitin kuivuneita lehtiä irti varresta ja yhden mukana tuli lehtiruusukkeen kantaa mukana. Tämä kuivunut lehti oli ainoa ruusukkeessaan ja vetäessään kantaa mukanaan mukana tuli jotain mustaa mömmöä. Tutkin vähän tarkemmin ja huomasin, että koko lehtiruusuke oli puristettaessa pehmeä ja kevyellä puristamisella sieltä tuli sitä mömmöä ulos. Itse varsi ja muut varren ruusukkeet ovat kovia, samoin samassa ruukussa olevat 3 muuta vartta ruusukkeineen voivat hyvin. Ongelmani muistuttaa hieman tämän keskustelun viewtopic.php?f=8&t=182 tontttu-nimimerkin ongelmaa. Tuossa syyksi arveltiin liiallista kastelua mutta itse kastelen kerran kuussa parin desin verran. Suihkuttelen kyllä useamman kerran viikossa, sillä huoneilmamme on rikollisen matala (alle 20 %, olemme toivottavasti saamassa jostain ilmankostuttimen).

Keksiikö joku muuta syytä tuolle, kun liiallista kastelua en tunnusta. Jukkani on edelleen ostomullissaan ja muoviruukussaan, sillä en talvea vasten uskaltanut alkaa lokakuussa multia vaihtamaan, eikä sopivaa ruukkuakaan ole tullut vastaan.

En tiedä onko tällä merkitystä tuohon jukan ongelmaan mutta aluslautasella on ollut pientä seittiä, ei kuitenkaan mullassa eikä kasvissa. Lisäksi huoneilmassamme pyörii pieniä lentäviä hyönteisiä. Itse kasvissa en ole muutamaa tuommoista lentävää hyönteistä ja hämähäkkiä lukuun ottamatta huomannut mitään ötököitä. Lehtien alapinnat ovat hieman pölyiset ja yhdessä lehdessä on jotain pieniä jyväsiä.

Toivottavasti näistä tiedoista on jotain hyötyä, jotta saan selville tuon jukan ongelman. Kuvia en valitettavasti pysty ottamaan, sillä en omista kameraa enkä edes kamerakännykkää. Jukkani on muuten alkanut tekemään yhteen varsista kahta uutta lehtiruusuketta :D
jennik
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja anttisepp » 21:26, 10.07.2010

Jukka ja Juha :)
(kynttiläjukka - Yucca gloriosa on jo kukkinut 3 vuotta sitten, silloin oli ollut myös "troopinen kesä"). - kuva kts edellisillä sivuilla.
http://i213.photobucket.com/albums/cc74/anttisepp/627.jpg

Moderoitu: suuri kuva muutettu linkiksi
anttisepp
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja Marsa89 » 18:37, 11.07.2010

Vau :o
Marsa89
lannoittaa laikkuvehkaa
lannoittaa laikkuvehkaa

ViestiKirjoittaja Oberon » 12:23, 12.07.2010

On muuten hieno kukka! Onko jukan kukittaminen kovinkaan ihmeellistä, vai onko kasvin ikä salaisuutena?
Oberon
juttelee juoruille
juttelee juoruille

ViestiKirjoittaja anttisepp » 16:13, 12.07.2010

Istutettu v.-98 (suht. pieni juureton sivuverso), eka kerta kukkunut v.-06. Tarvitsee paljon tilaa, aurinkoa, mielummin koko kesä ulkona.Talvehtii autotallissa melkein kuivana (+4-10C).
anttisepp
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja Houdini » 14:35, 29.07.2010

Moi,
mun kasvini nuukahti ja ehkä vähän niinku mätäni, mutta koitetaan vielä pelastaa mitä voidaan pistokkaiden avulla...

Eli kysymykseni on: sijoitetaanko vesilasiin sijoitetut pistokkaat millaiseen valoon?
Houdini
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

Edellinen

Paluu Kaktukset & mehikasvit