Hei,
Olen aivan aloittelija huonekasveissa ja ensimmäinen varsinainen ongelmani koskee jukkapalmuani (ilmeisesti isojukka kyseessä).
Ostin jukkani syksyllä Stockmannin hulluilta päiviltä ja nyt talvella se alkoi kärsiä valonpuutteesta. Nostin sen yöpöydälleni etelä- ja länsi-ikkunoiden ääreen tuossa tammikuun alussa ja kaikki vaaleanvihreät lehdet ovat jo tummeneet normaalin värisiksi. Tänään sitten irroitin kuivuneita lehtiä irti varresta ja yhden mukana tuli lehtiruusukkeen kantaa mukana. Tämä kuivunut lehti oli ainoa ruusukkeessaan ja vetäessään kantaa mukanaan mukana tuli jotain mustaa mömmöä. Tutkin vähän tarkemmin ja huomasin, että koko lehtiruusuke oli puristettaessa pehmeä ja kevyellä puristamisella sieltä tuli sitä mömmöä ulos. Itse varsi ja muut varren ruusukkeet ovat kovia, samoin samassa ruukussa olevat 3 muuta vartta ruusukkeineen voivat hyvin. Ongelmani muistuttaa hieman tämän keskustelun
viewtopic.php?f=8&t=182 tontttu-nimimerkin ongelmaa. Tuossa syyksi arveltiin liiallista kastelua mutta itse kastelen kerran kuussa parin desin verran. Suihkuttelen kyllä useamman kerran viikossa, sillä huoneilmamme on rikollisen matala (alle 20 %, olemme toivottavasti saamassa jostain ilmankostuttimen).
Keksiikö joku muuta syytä tuolle, kun liiallista kastelua en tunnusta. Jukkani on edelleen ostomullissaan ja muoviruukussaan, sillä en talvea vasten uskaltanut alkaa lokakuussa multia vaihtamaan, eikä sopivaa ruukkuakaan ole tullut vastaan.
En tiedä onko tällä merkitystä tuohon jukan ongelmaan mutta aluslautasella on ollut pientä seittiä, ei kuitenkaan mullassa eikä kasvissa. Lisäksi huoneilmassamme pyörii pieniä lentäviä hyönteisiä. Itse kasvissa en ole muutamaa tuommoista lentävää hyönteistä ja hämähäkkiä lukuun ottamatta huomannut mitään ötököitä. Lehtien alapinnat ovat hieman pölyiset ja yhdessä lehdessä on jotain pieniä jyväsiä.
Toivottavasti näistä tiedoista on jotain hyötyä, jotta saan selville tuon jukan ongelman. Kuvia en valitettavasti pysty ottamaan, sillä en omista kameraa enkä edes kamerakännykkää. Jukkani on muuten alkanut tekemään yhteen varsista kahta uutta lehtiruusuketta