Aloe Veran hoito-ohjeet hakusessa

keskustelua kaktuksista ja mehikasveista (Cactaceae, Euphorbiaceae, Crassulaceae, jne.)

Valvojat: Jokke, Miinunen, sera1

Aloe Veran hoito-ohjeet hakusessa

ViestiKirjoittaja ::Hillakka:: » 22:00, 05.01.2009

Ostin tässä hiljattain aloe veran ja olen sen hoito-ohjeita yrittänyt katsastaa netistä, vaan eipä tulosta oikein tuottanut.
Voisiko joku olla niin ihana että minulle tuon kaunokaisen hoidon salat paljastaisi. En haluaisi että noin kaunis kasvi kuolee.

- ::Hillakka::
::Hillakka::
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

Re: Aloe Veran hoito-ohjeet hakusessa

ViestiKirjoittaja Welandra » 11:24, 06.01.2009

Paljon valoa ja vähän vettä noin suurinpiirtein. ;)
Itsellä on tuo aloe ollut eteläikkunalla vuoden päivät ja "lievää" venähtämistä tapahtunut. Jostakin kirjasta luin, ettei tarvitsisi kastella kuin kerran kuukaudessa tai silloin kun lehdet muuttuvat hiukan nahkeiksi, joten olen suurinpiirtein sen pitänyt ja hyvin tuntuu viihtyvän.
Odota odottamatonta!
Welandra
chillailee citrusten seurassa
chillailee citrusten seurassa

ViestiKirjoittaja Tilkku » 14:40, 07.01.2009

Liikakastelun välttäminen on tärkeää, mutta mikä on liikaa, on sitten eri asia. Minä kastelen omia Aloeitani suurin piirtein joka viikko, myös talvella, mutta aina kohtuudella. Aloe vera saa auringonvaloa hieman aamuisin ja iltaisin. Se on keittiön pöydällä, koska ei yksinkertaisesti mahdu ikkunalaudalle. Ehkä pitäisi vähentää kastelua, jotta se kasvaisi hieman hitaammin :wink: . Se vaatii myös leveytensä puolesta aika lailla tilaa. Aiemmin pidin kasvia eteläikkunalla ja muistaakseni kastelin sitä samaan tapaan silloinkin.
Tilkku
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja trilobiitti » 16:53, 09.01.2009

Aloe on yksi ehdottomia suosikkikasvejani, koska se on näyttävä, mutta tavattoman helppoa! Minulla se on viihtynyt erinomaisesti myös koillisikkunalla, jossa suoraa valoa on vain hyvin vähän. Multa on hiekkapitoista, ja kastelen vain n. kolmen viikon välein, aivan kuumimmilla kesähelteillä hieman useammin.
trilobiitti
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja ::Hillakka:: » 13:19, 11.01.2009

Hei, kiitos kaikille vastanneille. Lähinnä kastelussa oli eniten ongelmaa. Onnistun aina tappamaan kasvini joko liialliseen kasteluun tai liian vähään. [:I] Mutta juu onneksi löysin tieni tälle foorumille niin eivätköhän nämä viherpeukaloinnin taidot ala päähäni tarttua. (:

aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja suhvi » 19:06, 11.01.2009

mie kastelen aloetani talvella hyvin harvoin.. 1kk välein varmaan sillä saattaa ottaa nokkiinsa jos kastelee talvella liikaa. kesällä aurinkoisella paikalla olevaa saa kastella sit kerran viikossa, paitsi jos on paahteessa niin kuin minulla niin useamminkin voi hyvin!
suhvi
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja ::Hillakka:: » 23:41, 11.01.2009

Nyt ilmeni pieni ongelma. (En kyllä edes tiedä onko tämä isokin aloittelija kun olen.)

Eli pisimmät lehdet "repsottavat". Ne ovat vain sanoisinko kaatuneet ulospäin. Tässä eräässä lehdessä on ulkopinnalla ikäänkuin kuoppia ja isom kuopan kohdalta lehti parka on littana. Täydellisesti "kellahtanut" siitä kohtaa. Öttimönkiäisiä eikä edes lentäviäkään näy lehtien pinnoilla. Mitä siis teen?

Tässä ei kovin hirveästi oli lehtiä. Voiko tämä johtua purkin koosta? Kaupassa se oli todella märkä. Juuret näyttivät hyviltä. Ostin sen viikko sitten maanantaina. Käärin sen visusti sanomalehtipaperiin. Ei ole aavistustakaan mihin suuntaan tämä huoneen ikkuna on, mutta hämärää täällä on ja kattolamppu palaa koko ajan. Tai siis silloin kun olen paikalla. Kastelin viimeksi maanantaina kun ystävälliset immeiset kertoivat että kastelu saa olla niukkaa talvella. Ruukku on savea, minkä olen tukkinut keraamiseen suojaruukkuun. Ruukun halkaisija on noin. 15 cm. Kastellut olen huoneen lämpöisellä kraanavedellä (sillä samalla millä rönsyliljatkin). Veteen olen lisännyt hiukkasen merileväuutetta. Huoneen lämpö on +22.6 lämpömittarin mukaan.

Ja nyt toivon että olen kertonut ongelman ja olosuhteet tarpeeksi tarkasti. Toivon mukaan voitte auttaa minua. Pelottaa kasviparkani puolesta. Ja voipi olla että isä ei suostu kustantamaan miulle yhtään kasvia jos onnistun tämänkin tapauksen nitistämään.

aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja Inkalilja » 23:38, 12.01.2009

Toivottavasti kasvi ei ole vilustunut matkalla.

Mitäs jos antaisit isäsi kertoa, että pieni pohjalämmön lisäys (akvaarion tai patterin päälle) voisi olla hyväksi ja, että sen huonosti voivan lehden voisi juurruttaa, leikkaamalla sen terveeseen pintaan ja antamalla sen ensin kuivahtaa päivän pari ja laittamalla sen sitten multaan. Ja vielä, että vetoa ja liikakastelua pitäisi välttää.

Kun saat isäsi pelastamaan aloësi, niin varmasti saat muitakin kasveja hoidettavaksesi. :mrgreen:
Siis... mihin kaikki katosivat? Elämäkö vei? Lähden etsimään elämää.
Inkalilja
lannoittaa laikkuvehkaa
lannoittaa laikkuvehkaa

ViestiKirjoittaja suhvi » 13:55, 13.01.2009

Kuva tässä minun aloessani lehdet ovat vaakasuorassa melkein..
suhvi
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja nimetön » 16:02, 13.01.2009

kaunis. minäkin haluan aaloen mutta kun kastelisin sitä liikaa. omistin joskus peinen aloen ja se voi hyvin monta vuotta vaikka se aina alimmat lehdet kuivatti ja muodosti varren tapaisen mutta kun sen uudelleen ruukutin niin maa-aines oli varmaan liian tiivistä (ja taisin kastellakkin liikaa) niin se kuoli mutta otin siitä kuitenkin pistokkaan ja kuivatin pari päivää ja istutin multaan ja annoin lasillisen vettä kun multa näytti rutikuivalta (n. kerran viikossa) ja sekin sitten kuoli. harmillinen tapaus koska sillä oli tunne arvoa.
i see you evil plan(t)s. Flower power.
nimetön
rakastuu raatokukkaan
rakastuu raatokukkaan

ViestiKirjoittaja suhvi » 17:10, 13.01.2009

itse käytän kaikilla kasveilla kestomultaa ja sekaan voi laittaa vermikuliittia..
suhvi
etsii eväpalmua
etsii eväpalmua

ViestiKirjoittaja annele » 18:31, 13.01.2009

Vermikuliitti sitoo itseensä kosteutta ja siten tasaa kasvualustan kosteutta.Jos vermikuliittia lisää kasvu-alustaan, multa säilyy kosteampana pidempään, ei kuivu niin nopeasti. Kostutetussa vermikuliitissa voi idättää siemeniä. Mm.

Perliitti on parempaa mehikasvien, kaktusten yms. kasvien kasvu-alustassa, se lisää mullan ilmavuutta. Kasvualustan huokoisuus on em. kasveille tärkeää, multa kuivuu nopeammin eivätkä herkät juuret kärsi. Perliitti on vermikuliitin vastakohta omainaisuuksiltaan.

Tässä tämä ihan lyhyesti. Ei vermikuliittia Aloe veran purkkiin.
annele
himoitsee hirvensarvisaniaista

ViestiKirjoittaja ::Hillakka:: » 19:10, 13.01.2009

Kiitos. Yritän pelastaa tuon pikkuiseni. Vaan isän en sitä anna tehdä, sehän (alensin sen juuri apinaksi, älkää kertoko sille xD) turmelee koko kasvin.

aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja annele » 19:19, 13.01.2009

Älä kastele kasviasi vähään aikaan, kuivuuten se ei kuole. Ja sulla saviruukku on vielä keraamisessa suojaruukussa, sekin osaltaan pidentää sitä aikaa minkä multa on kosteana. Löydät kyllä sille oikean kastelurytmin :)
annele

ViestiKirjoittaja tawnia » 02:06, 02.02.2009

Nyt harmittaa, etten eksynyt forumille aikaisemmin. Nimittäin oma aloeni vähän niinkuin kuoli. Kastelin varmaan liikaa, alimmat lehdet aina muuttuivat löllöiksi ja irtosivat kasvista. Lopulta sitten koko nippu, joka oli vielä ihan hyväkuntoinen, irtosi ruukusta. Ajattelin tilanteen olevan menetetty ja viskasin roskiin. Sen oiski varmaan sitten saanut siitä vielä elämään ainakin tämän keskustelun pohjalta. Höh.
tawnia
bongailee begonioita
bongailee begonioita

Seuraava

Paluu Kaktukset & mehikasvit