Villakilpikirva hyökkäys

Kasvitautien ja -tuholaisten tunnistaminen ja torjunta

Valvojat: Jokke, Miinunen, sera1

Villakilpikirva hyökkäys

ViestiKirjoittaja naksu04 » 15:07, 28.01.2008

nyt on sitten ilo irti. Mun rakkaista traakeista löytyi kolmesta villakilpikirvoja... Nämä kolme yksilöä plus yksi ihan vieressä ollut kaveri pääsivät ensin mäntysuopasuihkuun ja sitten vielä suihkutin ne pyretriinisuihkeella ja nyt ovat kylppärissä eristyksissä. Pelottaa vaan että noihin muihinkin on niitä tuholaisia levinnyt vaikkei noissa mitään näy. ainakaan vielä. syynäsin kyllä kaikki heti läpi.
toinen asia mikä nyt pelottaa on se että nuo tartunnan saaneet ei sitten välttämättä selviä. ei nyt muuten mutta olivat mun uusimmat löydökseni ja yksi oli mun ihan ensimmäinen viherkasvi noin yleensä. Eli ainakin tällä yhdellä on todella paljon tunne arvoa.

Onko muilla kokemuksia kuinka hyvin noista otuksista pääsee eroon jos nyt edes päsee?
Traakkipuihin hurahtanut
naksu04
himoitsee hirvensarvisaniaista

ViestiKirjoittaja Welandra » 16:03, 28.01.2008

Omat kokemukseni villakilpikirvoista ovat ei niin mukavat. Ensimmäisen kerran kun pääsin näihin "ihanuuksiin" tutustumaan, oli se levinnyt ikkunalla olleista amppeleista suurimpaan osaan, joten kaikki karanteeniin ja itse ensin suihkutin pryretreenillä ja parin päivän päästä putsasin joka ikisen elukan pumpulipuikkoja ja tolua käyttäen. Ensin näytti hyvältä ja monet kasvit sainkin vietyä tarkan syynin jälkeen takaisin, mutta Hoya linearis oli sitten ihme pöpöpesä ja siihen ilmestyi vielä pariin otteeseen nuita, kunnes se lopulta kuoli. Nyt huomasin taas vaihteeksi Hoya bellassa olevan näitä, mutta ei onneksi vielä kovinkaan laajalla alueella... xP

Että saapa nähdä.
Odota odottamatonta!
Welandra
chillailee citrusten seurassa

ViestiKirjoittaja naksu04 » 16:07, 28.01.2008

meillä oli noita joskus kauan sitten parissa pikkukaktuksessa. silloin sain ötökät tapettua mutta niin tapoin kaktuksetkin... nyt vaan en tahtois et traakeilla on sama kohtalo... :(
Traakkipuihin hurahtanut
naksu04

ViestiKirjoittaja Anne » 17:03, 28.01.2008

Mäntysuopa ei noihin villakilpikirvoihin oikein tepsi, kun niiden suojana on vahamainen kerros. Sen sijaan kannattaa kokeilla Provado-nimistä torjunta-ainetta. Sitä on sekä suihkeena että puikkoina - talviaikaan suihke voi olla parempi. Nuo villakilpikirvat voivat muuten yllättävän hyvin levitä kasvista toiseen, joten eristä tuholaisten vaivaamat kasvit muista ja käsittele varmuuden vuoksi torjunta-aineella kaikki kasvit, jotka ovat olleet saastuneiden kasvien läheisyydessä.
Anne
ylläpito
ylläpito

ViestiKirjoittaja naksu04 » 17:07, 28.01.2008

Mulla on ne saastuneet traakit edelleen tuolla kylppärissä. yksi näistä sai jo kuolemantuomion koska tarkemmassa tarkastelussa huomasin että niitä kirvoja oli siinä ihan älyttömästi. ne on siis pesty ja suihkutettu torjunta-aineella joka ainakin etiketin mukaan tehoaa noihin otuksiin. mulla on nyt nää traakkihuoneen kasvit kaikki tehotarkkailussa jonkun aikaa kunnes olen varma ettei niitä ötöjä enempää löydy. eristyksessä olevat kasvit pääsevät takaisin vasta kun olen varma että niissä ei ainakaan niitä ötöjä enempää ole, eli siis ei vielä ainakaan tänään.
Traakkipuihin hurahtanut
naksu04

ViestiKirjoittaja Alice » 21:29, 30.06.2008

Hyih, kamala järkytys... Oon vanhemmilla käymässä ja isäukon rakkaat orkideat on täynnä noita inhoja pikku otuksia. Ei muuta kun sitä Provadoa ostamaan... :( Äiti jo uhkasi heittää nuo mäkeen, kun ei ole niin kukkien ystävä.
Alice: I've had nothing yet, so I can't take more.
The Hatter: You mean you can't take less; it's very easy to take more than nothing.
Alice

ViestiKirjoittaja Alice » 20:59, 05.08.2008

Voin suositella lämpimästi tuota Provado torjunta-ainetta, ei ole kirvoista jälkeäkään enää nyt. :)
Alice: I've had nothing yet, so I can't take more.
The Hatter: You mean you can't take less; it's very easy to take more than nothing.
Alice

ViestiKirjoittaja PixieMiracle » 10:47, 02.09.2008

Voiko orkideamultaan muuten työntää Provado-puikon vai pitäisikö ne hoitaa suihkuttelemalla? Huomasin että äskettäin saamaani orkideaa asuttaa oikein mukava villakilpikirvayhdyskunta, ja heti käsillä olisi nuita puikkoloita.
PixieMiracle
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja arja » 13:30, 02.09.2008

Puikon voi työntää sen "orkideamullan" eli kaarnarouheen sekaan, mutta se on turhaa, sillä se ei sieltä imeydy. Mutta voit liuottaa sen puikon 1-2 vesilitraan ja kastella sen kasvualustan aivan märäksi sillä liuoksella. Puikko ei kyllä kovin hyvin liukene veteen, joten joudut murskaamaankin sitä.

Tässä kohtaa auttaisi, jos kertoisit mikä orkidea(?) on kyseessä, sillä Provadopuikossa on lannoitetta mukana ja osa orkideoista, kuten Phalaenopsis kestää sen lannoitemäärän kyllä – osa taas välttämättä ei ja siksi sen käyttöön kannattaa suhtautua aina pienellä varauksella orkideojen kanssa. Mm. Paphiopedilumeille itse käytän "Provadontarpeeseen" ainoastaan suihketta. Toisaalta suihke taas vaurioittaa herkästi joidenkin orkideojen lehtiä, joten ainakin jos kasveja on enemmän ja useampaa lajia, molempia - puikkoja ja suihketta - on hyvä löytyä reservistä.

Koska Provadon tehoaine imidaklopridi on systeeminen, eli se imeytyy ensin kasviin ja villakilpikirvat saavat sen vasta sitä kautta, se ei tehoa ihan samalla hetkellä. Tuona aikana ötökät ehtivät kyllä levittäytyä muuallekin, joten kaikki näkyvät ötökät kannattaa aina putsata pois heti kun niitä havaitsee vaikka Provadoa käyttäisikin
**Volere è potere**
osa kasveista listattu
arja
palvoo posliinikukkia
palvoo posliinikukkia

ViestiKirjoittaja PixieMiracle » 15:11, 02.09.2008

Orkidean lajikkeesta ei ole varmaa tietoa. Sain sen pari viikkoa sitten ystävältäni, joka oli heittämässä kukkansa pudottanutta kaunotarta menemään. Kukkii nyt jo toista kertaa samoilla kukkaversoilla, ja epäilisin että kyseessä on joku tavan tavaratalosta hankittu perhoskämmekkä. Luulisit siis, että phalaenopsis kestäisi puikkoliuoskäsittelyn? Kiitos vinkistä, taidanpa testata!
PixieMiracle
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja PixieMiracle » 15:23, 02.09.2008

Sellainen tuli vielä mieleen, että koska kirvat näyttävät tällä hetkellä asuttavan pääasiassa orkidean kukkia ja nuppuja, niin voisiko kukkavarret napsaista pois vai rasittaako se kasvia liikaa?
PixieMiracle
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja arja » 15:47, 02.09.2008

Leikkaa vaan, varmimmin taidat siten päästä enimmästä osasta tuholaisia eroon. Perhoskämmekkä tai muutkaan orkideat ei pelkästä kukkavarren katkaisusta kärsi millään tavoin. Joskushan yhtäjaksoisesti liian kauan kukkivalta perhosorkidealta on jopa suotavaa katkaista kukkavarsi, ettei jatkuva kukinta rasittaisi itse kasvia liikaa... :wink:
**Volere è potere**
osa kasveista listattu
arja
palvoo posliinikukkia
palvoo posliinikukkia

ViestiKirjoittaja PixieMiracle » 15:57, 02.09.2008

Kiitos, hyvä tietää. Tämä on tosiaan ensimmäinen syrjähyppyni orkideojen maailmaan ja ihan mututuntumalla ollaan menossa. Napsaisenkin heti varret poikki ja liuottelen joukkomurha-aseet valmiiksi;)
PixieMiracle
aloittelee aaloella
aloittelee aaloella

ViestiKirjoittaja sisu65 » 17:09, 17.10.2008

Minun verililjapuussani on nuita villakilpikirvoja. Kasvin latoin eristykseen onneksi heti, kun hyökkäysen huomasin eli siitä asti kun kasvin ostin ja kotona tarkastelussa huomasin ne. Kokeilin ensin kaikkia muita keinoja mitä tiesin ja mikään ei ole auttanut. Tänään olisin sitten ostanut uuden kasvin mutta ei ollut puutarhalla missä kävin, joten ostin Provado-puikkoja, toivottavasti häviävät niillä. :evil:
sisu65
duunailee dendrobiumia
duunailee dendrobiumia

Taudit ja Tuholaiset

ViestiKirjoittaja Vuokko » 20:03, 20.10.2008

Kannattaa myös ottaa kaikki jo näkyvissä olevat Villakirvat pois vanupuikolla tai pitkällä puutikulla siten on helpompi huomata jos tulee uusia.Provado puikko ei tehoa heti siihen menee pari viikkoa minusta ei kannata laittaa suihkutettavaa Provadoa se ei tehoa.
Vuokko
bongailee begonioita
bongailee begonioita

Seuraava

Paluu Taudit ja tuholaiset